פרויקטים – בניה ירוקה


מצפה רמון עוברת בימים אלה מהפכה אשר עתידה להכפיל את מספר התושבים והדירות בעיירה הקטנה בעשור הקרוב. לפני כשלוש שנים ליווה משרדנו את עריכת תוכנית המתאר החדשה לישוב, אשר מדגישה את ייחודיות הטבע המדברי אשר בו צמחה העיירה על מצוק מכתש רמון ומעניקה לתושבים אפשרות להתרחב ולהתפתח בצורה אורגנית תוך כדי אימוץ סטנדרטים סביבתיים ממקומות דומים בעולם.

כיום מלווה משרדנו, יחד עם משרד בר-לוי אדריכלים ותכנון עירוני וחברת סיטילינק את התכנון המפורט לתב"ע לשכונת מגורים חדשה במצפה רמון אשר מטרתה לבסס את ענף ההיי טק בעיירה, על ידי מודל לשכונה שמשלבת מגורים פרטיים עם מסחר ומשרדי הייטק ושטחים ציבוריים נרחבים שזורים זה בזה. השכונה מתוכננת לפי מפרט סביבתי אשר שם דגש על תנועת הולכי רגל ורוכבי אופניים, התאמת הבנייה לאקלים המקומי ויצירת מרחבים מוצללים – אשר תביא ליצירת מרקם מגוון אשר ימשוך אנשים מכל הארץ אשר מעוניינים לעבוד וליצור באווירה היחודית ובנוף המרהיב שמציעה מצפה.

בית ספר חביב בראשון לציון הוא בית הספר העברי הראשון אשר הוקם בשנת 1886. כיום אנו במשרדנו עובדים יחד עם משרד אדריכלים אפרת קובלסקי ומשרד אדריכלות נוף ההולנדי InsideOutside , ויחד עם צוות יועצים גדול ומובחר על שיפוץ נרחב של מתחם בית הספר מטעם החברה הכלכלית ראשון לציון.

בשלב ראשון יוקם מבנה בית ספר חדש בן שלוש קומות, אשר מתוכנן לשני כוכבים בתקן הבניה הירוקה הישראלי. כדי להדגים כיצד ניתן להגיע לרמה גבוהה של סביבתיות ללא עלויות גבוהות כבר בתכנון הגיאומטרי הראשוני נבחנו ההצללות וכיווני הרוח כך שכל החלונות בחזית הדרומית גדולים ומוצללים ע"י המבנה עצמו, בחזית הצפונית חלונות רבים ובחזיתות המערביות והמזרחיות כמעט ואין פתחים. בעזרת תכנון החלונות היעיל, נמנענו מהוצאות גדולות על זיגוג אשר מהוות בד"כ את מרבית התקציב בבניה ירוקה.

בנוסף מתוכננת מערכת לאיסוף מי מזגנים להשקיה בקיץ, ומערכת לאיסוף מי גשמים להדחת אסלות בחורף. שתי המערכות זולות ופרקטיות ומתוכננות להוות חלק חינוכי בתוכנית הלימודים של בית הספר, ולחסוך לבית הספר לפחות 50% מצריכת המים השנתית.

בשלב השני של הפרויקט, מתוכנן שימור (רטרופיט) של מבנה בית הספר הישן והפיכתו למוזיאון לשפה העברית.

.

להבים דיור מוגן – עזריאלי

מגרש של כ-28 דונם הממוקם בשכונת שרונים בהרחבה הדרומית של היישוב להבים בדרום הארץ. השטח בייעוד של דיור מוגן לבניית כ-360 יחידות דיור מוגן, אגף סיעודי עם השגחה רפואית מלאה וכן שטחי מסחר בהיקף של כ-1,500 מ"ר. בפרויקט זה חברנו למשרד כנען שנהב אדריכלים שמתכננים את המבנים ומשרד אדריכלות הנוף החיפאי הותיק מילר בלום שמתכנן את הפיתוח הנרחב.

בשלב התכנון המקדים נדרשנו לבדוק שהבינוי החריג בנוף הישוב לא יפגע בזכויות השמש של המבנים הסמוכים או יצור מפגעי רוח, והצגנו ממצאינו לועדה המקומית. בנוסף, יעצנו לאדריכלים על צורת העמדת המבנים כדי ליצור מרחבים נעימים לשהיית חורף וקיץ, לפי דרישת היזם מתוכננת צמחיה אינטנסיבית ואנו יעצנו על סוגי צמחים שיהיו חסכוניים במים להשקיה ומתאימים לאקולוגיה המקומית המדברית, ותכננו מערכת לשימוש במי מזגנים להשקייה בקיץ.

כל המבנים במתחם יבודדו תרמית בצורה אופטימלית מן החוץ כדי ליצור חללי פנים נעימים וחסכוניים בצריכת אנרגיה למיזוג או הסקה, ובעלי זיגוג מתקדם לכניסת אור טבעי אשר מיטיב עם הדיירים וחוסך בחשמל.